maanantai 14. syyskuuta 2015

Motivaatio Maanantai part 2


Elämänmuutos…minun tarinani.  
Viime helmikuussa lueskelin pöydän ääressä, kun yht’äkkiä toinen silmäni alkoi salamoida ja siitä meni hetkeksi näkö palautuen hitaasti ennalleen. Säikähdin tietty ja säntäsin lääkärin pakeille. Tutkittiin verenpaineet, kolesterolit, aivot…ei löytynyt muuta hälyttävää kun viitearvoihin suhteutettu kolesterolin nousu ja pikkuisen koholla oleva verenpaine (vain yksi mittaus!) Tarjottiin statiini-reseptiä ja verenpainelääkettä, joista molemmista kieltäydyin, koska inhoan ja pelkäänkin kemiallisia lääkkeitä. Olen myös kuullut statiinien sivuvaikutuksista ja parin mittauskerran perusteella määrätty verenpainelääkityskään ei saanut minua vakuuttuneeksi.
 Olin ylipainoinen, 150 senttimetriäni oli kuorrutettu 78 kilolla läskiä. Ylipainosta eivät lääkärit maininneet mitään, vaikka se järjkeni mukaan oli kaiken pahan alku. Yritän myös  kaikin keinoin pitkittää apteekin kantakortin hankkimista, joten aloin miettiä muita ratkaisuja. 
Tyttäreni tietenkin myös huolestui ja liitti minut facessa vhh-ryhmään. Uusi elämä avautui! Oikein antaumuksella tutustuin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon ja samalla myös LCHF- ruokavalioon. Wau! Olen 72-vuotias ja jo nuoruudesta lähtien aivopesty rasvan turmiollisuuteen. Olen myös terveydenhuollon ammattilainen ja kirkkain silmin saarnannut samaa mantraa ympäristööni. Nyt yht’äkkiä minun pitäisi alkaa syödä rasvaa, mitä enemmän, sen parempi. Uuden asian omaksuminen, vanhasta ”totuudesta” poisoppiminen osoittautuikin yllättävän vaikeaksi. Olen myös aina rakastanut makeaa, ”pikkuinen pullahiiri”, ”herkkuperse”, sokeriaddikti – ja nyt sitten sokerille kaikissa muodoissaan täysi stoppi! Yllättäen sokerin jättäminen oli helpompaa kuin rasvan syönnin opettelu, minulle ei tullut edes monen kanssaihmisen kuvaamia vieroitusoireita. Mutta vanhoista tavoista irtipääsy oli työn takana. Kun lapsenlapsen mummosynttäreillä pöytä notkui herkkuja, niin huomaamatta, oikeasti ihan itsekseen täytekakkupala siirtyi myös minun lautaselleni. Sellaisissa tilanteissa itsekuri oli tiukalla, samoin kuin saunailtojen lonkero(i)sta luopumisessa! Näissä molemmissa tilanteissa oli enemmänkin kyse tottumuksesta, sosiaalisen tilanteen rutiineista. Vaati asennemuutosta, aivotyöskentelyä – ja itsekuria. Tavoite oli kuitenkin kirkkaana edessäni ja se auttoi: statiini, pillerit, dosetit, apteekin kantakortti, jatkuvat reseptien uusinnat, nuorien terveyskeskuslääkäreiden loputon jono – ei kiitos! 
Joku aika sitten kuulin telkkarista jonkun lääkärin yksittäisen kommentin (en tiedä asiayhteyttä): ”tänä päivänä ihmiset ovat ulkoistaneet oman terveydenhuoltonsa lääkäreille ja terveydenhuollon ammattilaisille!” Just niin, siinä se on! Otin siis onneni ohjat omiin käsiini. Tutustuin vhh-LCHF-ruokavalioon, Antti Heikkilän blogeihin ja kirjoihin. Tutustuin kansainvälisiin kolesterolitutkimuksiin ja kolesteroliin liittyviin myytteihin. Verenpaineestani minun ei tarvinnut huolehtia, se oli palautunut aikoja sitten normaalin alhaisiin lukemiin. Ja ennen kaikkea, seuraan ja osallistun  aktiivisesti keskusteluun facen vhh-ryhmässä. Todennäköisesti keskustelijoiden joukossa on ryhmä ammattilaisia, mutta siellä on myös fiksu joukko kauemmin tätä elämäntapaa noudattaneita ja siihen sitoutuneita. Vertaistuki on ollut korvaamatonta.
Nyt on syyskuun alku. Painoni on pudonnut reilut kahdeksan kiloa. Hitaasti se on jungertanut alaspäin, gramma kerrallaan välillä jumittuen johonkin lukemaan ja sitten taas hupsahtanut pikkuisen alaspäin (tai pikkuisen ylöspäin). En ole huolestunut grammoista, enkä edes kiloista. Tämän ikäisellä ihmisellä aineenvaihdunta on hitaampaa ja minulla on ihan riittävän monta kokemusta jojotus-painonpudotuksista/nousuista. Tärkeämpää on huomata, että olen kutistunut. Kolmen raskauden venyttämä mahamakkara on pienentynyt, hehtaariahterini on enää aarin kokoinen, jopa käsivarteni ovat kaventuneet.  En ole mitannut senttejä, mutta olen löytänyt vaatekaapistani  sellaisia vaatteita, jotka odottivat tilannetta ”sitten kun saan muutaman kilon pois”.  Tärkeää on ollut myös huomata ympärillä olevien ihmisten reaktiot; ne ovat olleet pelkästään kannustavia ja ihailevia.
En ole pitänyt kirjaa syömisistäni, olen vain yrittänyt hahmottaa mitä syön saadakseni tarpeeksi oikeanlaista ravintoa. Sokerin ja sokeria sisältävät tuotteet olen jättänyt kokonaan pois, samoin perunan (paitsi muutama uusi peruna meni kesällä) ja viljatuotteet. Lonkeroa juon silloin tällöin, lasi viiniäkin kelpaa, mutta yleislinja pitää. Ja voin rehellisesti ja onnellisena kuitata, että olen onnellisempi, kauniimpi, viisaampi, hoikempi, notkeampi, energisempi, rohkeampi …….

Merja Mikkola



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti