tiistai 12. marraskuuta 2013

TOIVEPOSTAUS mun kotimaasta ja äidinkielestä

Joku aika sitten yksi lukijoista pyysi minua kirjoittaa tästä aiheesta nii vasta nyt pääsen tekemään tämän postauksen :)

Eli olen syntynyt Virossa, erittäin pienessä kaupingissa, Kohtla-Järve joka on idä-virossa, 153km Tallinnaan päin. Virossa pääkieli on tietenki viro, mutta idä-virossa sitä kuulee aika vähän, lähinä puhutaan venäjä. Kohtla-Järvestä n 65-70 km Venäjän rajalle. Viro on kuulunut jossain vaiheessa Neuvostoliiton, ja siitä se venäjän kieli sinne on tullut. Mutta jos mennään etelä Viroon päin siellä et sitten kuule mitään muuta ku viroa.

Kohtla-Järvessä opiskelaan viroa samalla tavalla ku Suomessa ruotsia. Meillä oli vaan yksi viron kiellinen päiväkoti ja peruskoulu ja lukio yhdessä. Vanhemmat yrittivät laittaa mua viron kielleseen päiväkotiin, mutta sinne otetaan vaa niitä lapsia joiden koti kieli on viro ja he sitten pääsevät viron kiellesen kouluun.

Virossa ehdin käydä päiväkotin ja ala-astetta. Koulua kuitenki vaihdoin kaksi kertta, 1-4lk olin samassa koulussa ku mun äiti ja hassuna meillä oli sama luokkan valvoja. 5-6lk olin sitten paremmassa tasoisessa maksullisessa koulussa.

Viron kieltä en sitten saanu mitenkää päähän, mulla on todella huono kielipää, en es taju miten oon oppinu suomen kieltä?! Joojoo ei sekään oo täyellinen ja täynnää virheitä.. :D

Kotona puhun Juliukselle päänsäntöisesti suomea, koska venäjä puhun vaa vanhempien kanssa ja parin kaverin kaa. Oon vaa niin tottunu puhumaan ja ajattelemaan suomeks.. Toki yritän lapselle venäjäki opettaa, ja jotain pientä pikkuselle on jäänyt päähän, mut eipä sillä ole kiirettä :)

Tässä nyt tulee vielä muutama kuva mun koti kaupungista.. Vaikka siellä ei oo mitään muuta ku köytyttää, on mulla silti ikävä sitä paikka..♥


Eli tämä on kaupungin kultuuri talo, tässä aina välillä järjestetään erillaisia tapahtumia lapsille ja aikuiselle, siellä myös tarjotaan erillaiset kerhot ja harrastuksia. Itte harrastin siellä laulamista ja tanssimista. Äitiki harrasti tässä tanssia :)


Meinasi itkut tulla ku näin tämän kuvan.. Tässä talossa on vietäny kahden vuoden aikanaa aika paljon aikaa, tässä talossa sitten harrastetaan telinevoimistellua! Siellä on tullu vuodettu paaljon kynnelleitä, mutta silloin ku onnistuu kisoissa, kaikki kynnellet olivat sen arvoisia! Mua niin kaduttaa että jättin sen ihanan harrastuksen keskeen...


Tässä talossa mis on portat ja avattu ovi on se mun talo!! Tämä on pieni 2 kerrokseinen talo, me asuimme toisessa päässä toisessa kerroksessa ja tässä ovessa ainaki ennen oli kenkä kauppa, nykyään en tiiä mitä siellä on...


Tässä on meijän asunnon ovi...

Tältä näyttää rapukäytävän ovi.. Tässä ala kerrossa on leipomo ja talon toisella puolella on kahvila


meijän parvekke.. ikkunat näyttävät uudenlaiselta, meidän muuton jälkeen on tullu remonti siihen. 
Äiti otti ne kuvat just vkloppuna ku kävi siellä


Tälläiset rappukäytävät siellä on, ussein ne on täynnää kuvia, kirosanoja yms ja ussein siellä ei ole valoja... Arvatkaa miten pelotti välillä mennä sinne? :D


Tämä kauppakeskus näkyi meijän ikkunnoista, meijän talo on sitten oikealla puolella ( valkoinen auton lähellä) Ennen siinä rakennuksessa oli oli leffateatteri, vanhemmat kävivät siellä leffoissa. Nyt ala kerrossa on ruoka kauppoja ja ylä kerrassa on vaatteita, kirjoja, meikkejä, lelukauppa yms..


Tämä on se virokiellinen peruskoulu ja lukio ;) Näyttää mielisairalalta, mutta ei oo


Eduskunta talo/ kaupungitalo... Tämän talon vastapäättä on on iso vapauspatsas ja patsan takana on pieni kävelypuisto


Tässä on sitten se patsas on :)


Ja tämä on se puisto, näitä vesiputouksia on siellä muutama, se puisto alkaa meijän talolta lähellä ja sitä pitkiin pääse kulturi talolle..

Tämä on bussi asema, sori en saanu parempaa kuva


Tämä on sitten mun ja äitin peruskoulu. tässä olin 1-4 lk =) tätä koulu ei tuu ikävää :D


Ja loppuksi vielä tälläinen kuva! 

Oli todella kiva tehdä tämän postauksen, toki tuli paljonki kynneleitä ja haikea olo.. Mutta elämä jatkuu aina
kohti parempaa.. Olin vietäny tossa kaupungissa ihanat 13 vuotta, enkä tuu ikinä unohtamaan sen, 
sehä on mun rakas kotikaupunki missä vietin lapsuuden, kävin tarhassa ja koulussa, oli paljon 
harrastuksia ja kavereita.. Kaikki mun pikku veljet ovat myös syntyneet siellä.. 
Harmi ku mulla ei oo kuvia meijän kämppästä, mutta mun mielessä ja ajatuksessa se edelleen on! ♥

2 kommenttia:

  1. Kiitos tästä postauksesta! Mä toivoin tätä ja sain. :) Oli tosi mielenkiintoista kuulla ja nuo kuvat oli tosi paljon plussaa!

    Minkä takia muutit Suomeen?

    Minusta on muuten kiva juttu että puhut lapsellesi Suomea ja ajattelet Suomeksi. Se on hienoa. Mutta varmasti sun poika haluaa myös oppia venäjää. :)

    Sun blogi on muuten parantunut viime aikoina paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos ihanasta kommentistä! Ihana ku tykkäsit tästä postauksesta. Voin tehdä seuraavan postauksen miksi muutin Suomeen ja miten on menny alussa :)

      Poista