keskiviikko 13. marraskuuta 2013

TOIVEPOSTAUS: Miksi muutin Suomeen?

Kesä 2004, olin just täyttänyt 13v, mulla oli aivan ihana kesää silloin. Silloin jo kevällä tiesin että on tulossa muuto Suomeen, mutta en osanu oikein sitä kuvittella tai käsittellä.
Suomi oli mulle tuttu jo lapsuudesta lähtien, mummo muuti Suomeen jo silloin ku olin ihan pieni, sen jälkeen jokaisen loman olen vietänyt mummon luona. Ala-astella ku olin isä lähti töihiin Suomeen. Tästä aiheesta en sitten ajo sen enempää kertoa, mut nyt siiheen muuton takaas. 
Lapsena aina tykkäsin käydä leireillä, nii siinä kesänäki olin. Sen jälkeen ku tulin kotiin, en meinanu tunnista meijän asuntoa, lähes kaikki tavarat oli jo lähteneet Suomeen. ei mennyt kauan aikaa ku koko meidän perhe nousi laivaan ja sanoa hyvästi Viro.. 
En osa sanoa mitä silloin ajattelin, vasta myöhemmin alkoi olla ikävä ja haikea olo..
Mulle oli pieni shokki ku mulle kerrottiin että Suomessa koulut alkaa jo elokuussa. Virossa ja Venäjällä kaikki menee kouluun 1.9 mutta näköään ei täällä..
Ylä-aste mihin menin oli mulle jo entistä tuttu, tiesin miten sinne mennään yms koska mummo asui ennen lähellä sitä koulua Helsingissä.. 
Koulussa kaikki oli niin uutta mulle, päätyin vuodeksi valmistavalle luokkalle, silloin olin ainoa venäjän kiellinen siinä luokkalla.. Alku oli vaikea, koska en vaa ymmärtäny mitä opettaja puhuu, kysyy yms.. 
Mutta jo seuraavalle vuodelle siirtyin normalli suomalaisen luokkalle 7a 
Kielen takkia mulla on ollu ja edelleen on vaikeuksia koulussa kuten biologia, fysikka yms en vaa ymmärrä niitä sanoja, termeja, vaikka kuinka opettaja sen selittäisi... 
Mutta joo kuitenki pääsin perus koulusta läpi, ja pääsin amikseen opiskelemaan.
Täällä Suomessa oon kokenut aika paljon vastoinkäymisiä ja usein mietinyt miksi piti muutaa tänne, koska aina tuntuu että Virossa olin onnellisempi.. Mutta meni kuitenki aika ymmärtämään että siellä oli toki kiva asua, mutta ei aikuisena enää. Siellä ei ole mitään hyvä tulevaisuutta, kunnon töitä ja koulutusta. Lapsena olin vaa niin onnellinen, että sitä ei ymmärtänyt.
Tänne muuto oli rankka kokemus, mutta vanhemmat toi meidät tänne että me saadais parempaa elämä...

2 kommenttia:

  1. Ymmärrän sun tunteet ihan täysin, ite asuin Virossa (narvassa).. 5 vuoden aikana olen itkenyt melkein koko ajan, kun halusin takas sinne. enkä ymmärtänyt et siel ei oo tulevaisuuttaa.. nyt ku oon jo 10 vuotta asunu tääl, nii voin kyl sanoo et tääl on paljon parempi elämä kun siel :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana ku löytyy samassa tilanteessa olevia :) vasta nyt ittseki alan ymmärtämään että täältä saa parempa elämä ittelle ja lapselle :)

      Poista